Strona główna » Jednostki » shitposting

shitposting

W kulturze internetowej shitposting lub trashposting to publikowanie na forach internetowych lub w mediach społecznościowych shitpostów, czyli treści złej jakości, agresywnych, ironicznych. Shitposty mogą mieć postać mema, kolażu, filmiku lub podpisu, który jest trywialny lub epatuje brzydotą, odbiega od przyjętych kanonów estetycznych. Osoba, która się tym zajmuje, określana jest shitposterem. To nowoczesna forma internetowej prowokacji. Według Piotra Fortuny, badacza kultury cyfrowej, „shitposting to jeden z rodzajów trollingu albo zjawisko częściowo się z trollingiem pokrywające. (…) Trolling byłby bardziej nakierowany i wycelowany. Z kolei shitposting uderza jakby na oślep, w różne strony, byle gdzie, po to, żeby po prostu namieszać” (Pikuła 2022).

Termin ten pojawił się w połowie lat dwutysięcznych na tablicach obrazkowych, takich jak 4chan. „Kultura 4chan to kultura memów, gifów, past i innych cyfrowych treści, które z założenia mają śmieszyć, choć też szokują, obrażają, szkalują. Lądują tam też treści z tzw. dark netu, mrocznej części sieci, którą opanowali przestępcy. (…) 4chan uznawany jest za pierwowzór polskiego Wykop.pl” (Pikuła 2022).

Shitposting przeszedł z internetowych podziemi do „mainstreamu”. Został wykorzystany m.in. przez Donalda Trumpa podczas kampanii wyborczej w 2016 roku. „Steve Bannon, były doradca Trumpa, miał wykorzystać twórców z 4chan do produkowania treści uderzających w Hillary Clinton. Siła rażenia było ogromna, bo emocjonalne, angażujące treści notują więcej klików” (Pikuła 2022). Dziś z shitpostingu korzysta wielu publicystów i polityków, a także specjalistów od marketingu. Shitpostingowe kampanie reklamowe od kilku lat są obecne w głównym nurcie reklamy.

Shitposting to w dużej mierze zjawisko generacyjne, ponieważ ogromna część shitposterów to przedstawiciele pokolenia Z. Wydaje się, że emanacją shitpostów jest brainrot, kojarzony głownie z trywialnymi treściami zamieszczanymi na TikToku. Czym dla Twittera jest shitposting, tym dla Instagrama stało się bliźniacze zjawisko photo dumps, które pojawiło się w pandemii. Chodzi o publikowanie nieestetycznych, poruszonych, często przypadkowych zdjęć jako przeciwwaga dla idealnych fotek. To rodzaj buntu wobec mainstreamu, alternatywa dla instagramowych kanonów piękna.

Bibiografia

Rafał Pikuła, Biedny boomer patrzy na gówno i nie czai bazy. Dlaczego brzydota się klika?, https://wyborcza.biz/biznes/7,177150,28286052,biedy-boomer-patrzacy-na-gowno-o-kulturze-shitpostingu.html?disableRedirects=true, dostęp: 16.10.2024.

Zob też:

Shitposting, https://en.wikipedia.org/wiki/Shitposting

Shitposting, https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Shitposting

 

(16.10.2024, oprac. Monika Bator)

 

 

Ilość słów: 421

Szukaj

  • Kategorie