pełzacze
Dodano: 28 lutego 2024 przez Anna Wileczektrend zapoczątkowany w Polsce w grudniu 2023 roku. Zabawa polega na grupowym pełzaniu (a właściwie chodzeniu na czworaka) młodych ludzi po podłogach w centrach handlowych i marketach spożywczych, a także wślizgiwaniu się do sklepowych lodówek. Nagrywane przy tej okazji filmiki są udostępniane na TikToku, głównie na kanale użytkownika „Crawly_possessed” (ang. „opętany pełzaniem”). Najbardziej popularny z nich został nagrany w warszawskiej Galerii Bemowo, na którym grupa nastolatków przechadza się na czworaka w KFC. Filmik z „pełzającymi nastolatkami” obejrzało ponad 50 milionów osób. Z komentarzy można wywnioskować, że widownia pochodzi z różnych części świata.
Celem tego rodzaju działań jest oczywiście zdobycie popularności. Reakcje ludzi na to zjawisko są przeróżne. Niektórzy są obojętni, inni zdziwieni, a jeszcze inni są wręcz przerażeni. Właśnie to ma być celem pełzaczy – wywoływać wrażenie, że są opętani. Filmiki na TikToku szybko stały się viralem, zyskując uwagę nie tylko polskich użytkowników, ale także międzynarodowej publiczności. Pełzacze zostali nagłośnieni w materiale przygotowanym przez brytyjski serwis Daily Mail. Trend stał się tak popularny, że założono nawet poświęcony mu kanał na Discordzie, na którym użytkownicy dzielą się różnymi technikami pełzania, przydatnym sprzętem i sposobami przyciągnięcia uwagi.
Przykłady:
https://www.tiktok.com/@tommigun1978/video/7310894206296296736
Źródła:
Anna Kot, Wchodzą do sklepu i zaczynają pełzać. O polskim „trendzie” piszą już zagraniczne media, https://wiadomosci.dziennik.pl/ciekawostki/artykuly/9414117,wchodza-do-sklepu-i-zaczynaja-pelzac-o-polskim-trendzie-pisza-juz-z.html
Marek Bazak, „Pełzacze” wrócili do polskich sklepów. Znaleźli sobie nowe kryjówki, https://noizz.pl/lifestyle/pelzali-po-centrach-handlowych-teraz-wchodza-do-lodowek-tiktok-ostrzega/z6xs5mt
Opracowanie: Monika Bator
28.02.2024