Msze z Robloxa

Roblox, popularny serwis z grami dla dzieci oraz nastolatków, powstał w 2006 roku. Uczestnicy mają tam możliwość swobodnego kreowania przestrzeni i obiektów z najróżniejszych elementów, a następnie – poprzez awatary – brania udziału w aktywnościach w tej skonstruowanej przestrzeni. Serwis uznawany jest za wczesną wersję metawersum, czyli wirtualnego świata, w którym za pomocą awatarów możemy się komunikować z innymi.

W świecie Robloxa można robić niemal wszystko, a w ostatnich tygodniach sporą popularnością cieszą się wirtualne msze prowadzone przez nastolatków. Ceremonii można słuchać na serwerze Discorda (bezpłatna usługa internetowa, służąca do rozmów głosowych i komunikacji za pomocą wiadomości tekstowych, z możliwością umieszczania zdjęć oraz filmów, początkowo przeznaczona dla graczy komputerowych)  – Archidiecezja Gnieźnieńska ROBLOX, który ma już ponad 30 tys. członków, oraz brać w nich udział „osobiście” w specjalnym trybie Robloxa. Zainteresowanie jest tak duże, że gracze muszą czekać na dołączenie w kilkusetosobowych kolejkach.

„Pan z wami” – śpiewa dziecięcym głosem ksiądz. „I z duchem twoim” – odpowiadają wierni. I tak przez kilkadziesiąt minut, każda kwestia zgodnie z zasadami liturgii. Na filmach widać, z jaką pieczołowitością zadbano o każdy detal. Są więc przestrzenie zaprojektowane jak wnętrza katolickich kościołów, księża odprawiający msze, służący do nich ministranci, wierni zgromadzeni w ławach, a nawet kościelny zbierający pieniądze na tacę.

Według użytkownika podającego się za przedstawiciela serwera Archidiecezja Gnieźnieńska ROBLOX grupa ta działa już od ponad 8 lat i należą do niej osoby powyżej 15 roku życia.

„Naszym celem jest ewangelizacja młodzieży na tej platformie, robimy to całkowicie na poważnie z zachowaniem pełnego profesjonalizmu, działamy w oparciu o przepisy tj. OWMR [Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego] oraz niektóre z najważniejszych punktów KPK [Kodeksu Prawa Kanonicznego], co więcej sami zaznaczamy, że msze, które są u nas robione nie mają wartości ani modlitewnej, ani sakramentalnej, powstrzymujemy się także od symulacji np. spowiedzi, ślubów, chrztów, czy bierzmowań”.

Msze są popularne nie tylko na Discordzie i w Robloxie. Ich fragmenty udostępniane są również na TikToku, gdzie mają miliony wyświetleń.

Czy to tylko „zabawa” w kościół jak niegdyś w sklep i odprawianie mszy w ornatach z koca?

— Jestem dzieckiem lat 90. i doskonale pamiętam, że zabawy polegające na odgrywaniu ról były najchętniej wybieraną aktywnością podwórkową – nie tylko przeze mnie, ale też przez moje koleżanki oraz kolegów z osiedla – wspomina Joanna Majdak, project managerka agencji LUCKYYOU. – Obserwując współczesne dzieci i młodzież na Robloxie stwierdzam, że w porównaniu do rozrywek mojego pokolenia, rodzaj zabawy pozostał ten sam. Zmienną natomiast jest znak obecnych czasów – wysoko rozwinięta technologia. Tak więc zabawy podwórkowe przeniosły się do przestrzeni wirtualnej, z piaskownicy i boiska na Roblox i Discord – ocenia.

— A skąd zapotrzebowanie na zabawę w „mszę”? Uważam, że wynika to z dwóch faktów. Po pierwsze, żyjemy w kraju o kulturze silnie zdeterminowanej przez katolicyzm. Stąd szeroka znajomość struktury mszy świętej kościoła rzymskokatolickiego, w tym również u najmłodszych. (…) Po drugie, myślę, że zabawa w „prowadzenie mszy”, jak i w „sejm” (druga najbardziej popularna forma gry na Robloxie w Polsce, która przeżyła swój szczyt popularności w ubiegłym roku) przy tak szerokich możliwościach odwzorowania rzeczywistości, które oferuje to metaverse, jest bardzo atrakcyjna. Dlaczego? Ponieważ można sięgnąć po to, co do tej pory było ekskluzywne i dostępne dla nielicznej oraz uprzywilejowanej grupy społecznej – uważa Majdak.

Jak wynika z badania Mediapanel, we wrześniu ub.r. Roblox był najpopularniejszy wśród platform z grami i o grach w Polsce. Odwiedziło go wtedy – jako stronę www i aplikację mobilną – 4,7 mln internautów, co dało grze 15,83 proc. zasięgu. Przeciętnie użytkownicy spędzili tam 6 godzin, 13 minut i 16 sekund.

— Może to początek czegoś nowego? Kto wie, może jakiś influencer tchnie nowego ducha w Kościół. Chrześcijaństwo zaczynało się również bardzo niewinnie i niszowo – mówi portalowi wirtualnemedia.pl Robert Sosnowski, CVO agencji Biuro Podróży Reklamy. W działaniach młodzieży dostrzega przede wszystkim aspekt humorystyczny. Może jednak nie doceniamy zjawiska, sprowadzając je jedynie do żartu. — Z pewnością można wprowadzić mikropłatności i zbierać na tacę, remontować wirtualne kościoły, prowadzić usługi dla wiernych – dodaje Sosnowski.

Wypowiadają się na ten temat również księża, podkreślając z jednej strony profesjonalizm graczy, ich znajomość zasad liturgii i piękny śpiew, z drugiej – zaznaczając, że wirtualna msza nie może zastąpić realnej obecności w kościele.

Bibliografia:

  1. Chwistek, Nastolatki odprawiają własne msze w Roblox. Wierni ustawiają się w kolejkach na serwer, https://www.komputerswiat.pl/aktualnosci/internet/nastolatki-odprawiaja-wlasne-msze-w-roblox-wierni-ustawiaja-sie-w-kolejkach-na-serwer/72jml2b

Msze święte w wirtualnej przestrzeni hitem internetu. „Roblox ma duże szanse namieszać w cyfrowym świecie”, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/msze-swiete-roblox-hit-internet-jak-to-dziala

  1. Pietroń, Wirtualne msze w Roblox to nowy trend, za którym trudno nadążyć, https://www.gry-online.pl/cooldown/roblox-potrafi-zaskoczyc-wirtualne-msze-nowym-trendem/

Msza w Roblox. Ksiądz ocenia i wyjaśnia do czego powinna prowadzić, https://www.youtube.com/watch?v=tQ8aj0JuahM

Hasło: Roblox, https://pl.wikipedia.org/wiki/Roblox

Hasło: Discord, https://pl.wikipedia.org/wiki/Discord

Oprac. Monika Bator

 

Kadr ze mszy w grze Roblox

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=JQwoVB2ZV7U